tirsdag 15. februar 2011

Kjøkken FØR & NÅ

Det å pusse opp et kjøkken kan være en kostbar affære. Men det behøver ikke nødvendigvis det, hvis man kan ta til takke med feks. IKEA. Det valgte vi når vi pusset opp kjøkkenet for 3 år siden. Da huset ble kjøpt var vegger og gulv på kjøkkenet kledd i lenolium med korkmønster, som helt sikkert matchet fint til furuskapene en gang i tiden. Ikke bare var det stygt, det var også skikkelig slitt. Ikke noe å freshe opp med litt maling med andre ord...



Det var ikke akkurat noen tvil om at dette måtte byttes ut! Vi fant derfor et kjøkkenplanleggingsprogram på IKEA sine nettsider og satte i gang planleggingen. Dette kan virkelig anbefales for de som planlegger å kjøpe kjøkken, det var utrolig enkelt å bruke. Etter mye om og men fant vi til slutt ut at det ville være best og mest praktisk å beholde kjøkkentrekanten i det gamle kjøkkenet, men såklart bytte ut hvitevarene...



Som i resten av huset har vi valnøtt parkett også på kjøkkenet, og valgte derfor samme utførelse på benkeplaten. Synes det står godt til flisene av natursten.



På benken står noen flasker som minner om innhøstingen av hagens bær og frukter. Vi laget nemlig likør av både rips, solbær og moreller. Synes det pynter så fint *smil*


Slik ser kjøkkenet ut i dag, lyst og fint. Vi valgte å lage kjøkkenøy med skuffer og sitteplasser for å få noe mer oppbevaring enn om vi skulle hatt et vanlig spisebord, men det får jeg vise frem ved en annen anledning *smil* Lingardinen dekker forresten oppvaskmaskinen - en utrolig koselig og kreativ løsning som min mor har kommet på... Måtte  jo bare ha det slik jeg også - hermegås som jeg er...

6 kommentarer:

  1. Et virkelig nydelig kjøkken!
    Ikke til å kjenne igjen!
    Ingen dum ide å benytte Ikea,mye fint der.
    Koselig pynt med flaskene også!
    Klem Anne

    SvarSlett
  2. Store forandringer her ja. Lekkert ble det. :) gleder meg til å se hvordan kjøkkenet i det nye huset blir. Har dere tenkt dere ut hvordan kjøkkenet skal bli?

    SvarSlett
  3. Så nydelig det ble! Elsker lyse kjøkken :D

    SvarSlett
  4. Hei! Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min! Alltid kjekt å finne nye koselige blogger... Kjøkkenet deres ble ordentlig lekkert etter at dere har fikset det opp!
    Blir spennende å følge med på jakten deres på drømmehuset!
    Legger meg til som følger hos deg også!
    Hilsen Ingvild

    SvarSlett
  5. Kjøkkenet ditt var kjempe fint, drømmer også om lyst kjøkken. Vi flyttet inn i heimen vår for 2år siden og her er det mørkt kjøkken. Men det er ennå for "fint" til å rive ned. MEN, MEN det står på lista over fremtidige prosjekt. Det er jo kjekt å ha noe å se fram til(tenk positivt:-))

    Det blir spennende å se hvilket hus dere velger. Hadde jeg vært der ville jeg gått for et hus med full takhøyde på loftet eller tilnærmet full. Vi har skråtak og det gjør rommene veldig små. Iallefall noe å tenke på.

    Lykke til og ha en fin dag.

    Legger meg til som følger:-)

    Klem Annfrid

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselige kommentarer dere, det blir jeg SÅ glad for *smil*

    Anonym: Vi vil nok gå for et ganske tradisjonelt, hvitt kjøkken denne gangen også, men vi ønsker granitt som benkeplater og muligens kokeøy... Planene er ikke helt klare her enda!

    Annfrid: Full takhøyde er et must! Vårt nåværende hjem er preget av skråtak, og det stjeler omtrent hele rommet og gjør det vanskelig å møblere!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en liten hilsen. Det setter jeg umåtelig stor pris på!