torsdag 17. februar 2011

Kan jeg få by på noe godt?

Som liten valgte jeg aller helst Ingrid Espelig Hovigs matlagingsprogram på NRK fremfor noe annet på TV. Som du da skjønner har jeg fra barnsben av vært lidenskapelig opptatt av mat. Elsker å stå på kjøkkenet rett og slett! Dette resulterer i en fryser som ofte er full av hjemmelaget mat til barnas nistepakker og i dag har jeg tatt frem bakebollen og laget grove pizzasnurrer. Det er alltid en slager, og ikke er det så usunt heller.





Hva oppskrifter angår er jeg egentlig fryktelig dårlig på å følge de til punkt og prikke. Bruker helst av det som er i skapene, og det har jeg også gjort denne gangen. Et godt tips hvis man skal lage grov gjærdeig er å bruke halv mengde grovt mel og halv mengde fint hvete-/speltmel.

2,5 dl siktet rugmel
2,5 dl sammalt hvete grov
5 dl siktet hvete
1 pk tørrgjær
1 ts salt
1 ss timian
1 ts løkpulver
olje
lunkent vann

Bland det tørre godt. Ha i olje og arbeid inn vannet til du får en fast og god deig som slipper bollen. La deigen heve til dobbel størrelse, og trill en tykk pølse av den. Kjevle ut slik at du får rullet de godt sammen over fyllet.





Jeg bruker ofte et lag tomatpurè, legger over en pk kalkunbog (i små biter), hvitløkspulver, paprikapulver og en god osteblanding. Rull sammen, og del i 2-3cm tykke skiver. Legg de på stekebrett, trykk de lett ned og la de etterheve i 30-60 minutter. Stekes midt i ovnen på 200 grader - 20-30 minutter.

Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten hilsen. Det setter jeg umåtelig stor pris på!