onsdag 5. januar 2011

En smak av sommer - Midtvinters





Noe som virkelig hører sommeren til er nydelig marengs, gjerne i kombinasjon med friske bær og krem. Når det har vært som kaldest og gradestokken har krøpet ned mot -25 har jeg drømt meg langt bort - og fantasert om deilige varme sommerdager og alt som hører med. Dermed kom også lysten på marengs, men å lage sommervarianten ble i drøyeste laget, så jeg har eksprementert med litt annet for å få frem vintersmaken isteden. Dessuten ser det jo riktig så flott ut på kjøkkenbenken, gjør det ikke?


Du trenger:

3 eggehviter

125 g sukker

1 ts eddik 7%

God vispehånd eller mixmaster *smil*


Eggehviter og sukker stivpiskes. Pass på at bollen og vispen er helt ren og fettfri, ellers vil ikke eggehviten stivne. Pisk så lenge at du ikke kjenner sukkeret når du gnir marengsen mellom fingrene. Bland så eddik i blandingen.

Så kan du tilsette smak som feks. vaniljestang (frø), kanel, hakket kokesjokolade osv. Nøtter er nydelig i marengs, selv har jeg falt for hakkede mandler. Disse legges på toppen av marengsen før steking.

Lag topper med to spisesjeer, og stek i ca 50 min. på 150 grader.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten hilsen. Det setter jeg umåtelig stor pris på!